shababmenouf
بسم الله الرحمن الرحيم
"ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد"

مرحبا بكم فى موقع ومنتديات شباب هندسة منوف

من يواجه اى مشكلة أو لديه طلب أو اى استفسار
برجاء مراسلتنا على البريد الالكترونى
shababmenouf@yahoo.com

ندعوا الله بأن ينال عملنا إعجابكم ورضاكم

لاتنسونا من صالح دعائكم
اخوكم في الله وليد نمرة
shababmenouf
بسم الله الرحمن الرحيم
"ما يلفظ من قول الا لديه رقيب عتيد"

مرحبا بكم فى موقع ومنتديات شباب هندسة منوف

من يواجه اى مشكلة أو لديه طلب أو اى استفسار
برجاء مراسلتنا على البريد الالكترونى
shababmenouf@yahoo.com

ندعوا الله بأن ينال عملنا إعجابكم ورضاكم

لاتنسونا من صالح دعائكم
اخوكم في الله وليد نمرة
shababmenouf
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

shababmenouf

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

المراه الم وامل نقد جاد دون خلق مشكله بيني وبين المراه

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
enghaytham

المراه الم وامل نقد جاد دون خلق مشكله بيني وبين المراه Empty
مُساهمةموضوع: المراه الم وامل نقد جاد دون خلق مشكله بيني وبين المراه   المراه الم وامل نقد جاد دون خلق مشكله بيني وبين المراه Emptyالخميس ديسمبر 10, 2009 8:29 pm

[size=18]
المراه

بعد ساعه كامله في حوار قاس بيني وبين ساعدي تاره وتاره اخري بين قلمي من ناحيه ومن ناحيه اخري اوراقي التي هي حياتي بها اعيش بها استطيع ان اعبر ما بداخل هذا المكنون ان عقل الغريب غريب وسط عالم تحكم تصرفات اصحابه مصالح واوهام صنعوها وكلما تتجلي بداخلي هذه التصورات الغريبه ينتابني سؤال اليس انا جزءمن هذا العالم ؟الم اعيش الان بينهم واتعامل معهم ؟ام انني غريب علي هذا العالم .اصبح الناس يتعاملون من مبدا انا يريحني ايه انا ايه الي يحصل علشان انا اكون اعلي واعلي واعلي يريحني ايه حتي لو راحتي هتيجي علي راحة شخص اخر نسكت ونسكت ونحاول ننسي ونقول بكره افضل بس بكره اتاخر اوي.ليه الواحد بينشغل بعيوب غيره ليه دايما نعلق اخطائنا وعيوبنا علي الاخرين ؟ليه النجاح لما بيكون من احد الاشخاص وليس منه هو بيكون النجاح وحش ؟ليه دايما هو الي الازم يكون الصح حتي لو كان كلامه يفننه ولا يعرف اساس لكلامه ؟ليه دايما يكون البكاش الي بيضحك علينا بكلامه هو الصح واحنا الغلط علشان احنا جد ومبحبش نبالغ ؟ليه لمانتحرم اشخاص ويكون اهدافهم ان يسؤا صورتنا امام الاخرين ؟ولماذا اهتم بهم من الاساس؟ليه يكون التزامنا صور الشيخ علشان مقصر وعلشان لا يتعامل مع النساء وليه يكون علشان التزم شكلا يكون هو الملتزم ؟الله اعلم بالنوايا؟ليه يحكم الناس علي اشخاص انهم ليسو بالاجدرعلي ان يكونوا مثلهم لانهم تفردوا هم وحدهم وليس احد اخر بالذكاء وعمل الجديد ليه لما زميلك يجنح نزعل ونتضايق ليه؟ليه منحبش الخير لبعض ؟ليس منخدش بايد بعض هنجح وهنجح؟ليه نشغل انفسنا بتوافه الامور اهلي وزمالك وكره ؟سميت كره لانها من اللعب لعب ياخونا دي لعب يعني لهو؟

وتعدي بيك الايام والايام وتتحمل وسوف اتخلي عن ثوب الحياء الذي استمده من خطا حبيبي صلي الله عليه وسلم

وبعد المقدمه

الذي دائما اقصد بها اشخاص باعينهم !

المراه او النساء او الستات او الحريم او the women's

الكائن الحي نبع الحنان والعطف بحر المشاعر التي تعطي عالمنا طعم الملح للطعام التي تعطي طعم الحلو في الحياه فتخيل معي طعام بلاملح !اوقطعه جاتوه من غير سكر هكذا الدنيا من غير المراه!!!!!

ولكن اي امراه اتحدث واقصد فقد تابعو معي لاخر الكلام انني اتحدث عن المؤمنات الخاشعات الحافظات علي فروجهن

اتحدث عن تلك المراه التي مثلها الاعلي اسماء وخديجه وفاطمه اتحدث عن التي حياتها تخلو من ال mode اهي كلمه دايما بيقولها بعض البنات مودي انهارده مظبط .حياتها ماشيه بالمود ومتعرفش ممكن يكون المود اسم كلب مثلا وايه ؟متعرفش.اتحدث عن تلك المراه العظيمه التي قالها عن الرسول صلي الله عيله وسلم (اذا صلت المراه خمسها وصامت شهرها وحصنت فرجها واطاعت زوجها )تحدث عن رمز الوفاء اتحدث عن نبع الامان والامل اتحدث عن التي اذا ما طبقت هذا يقال لها ادخلي من ابواب الجنه كيفما شئتي.تلك التي تحمل لواء الصديقات الطاهرات التي دائما ترنو بقلبها وبصرها دائما لامهات المسلمين.التي قال فيها ربها(ومن اياته ان خلق من انفسكم ازواجا لتسكونو اليها وجعل لكم موده ورحمه ان في ذلك لايات لقوم يتفكرون) ياالله علي بستان الرحمه يالله علي صانعه الرجال صانعه الابطال يالله عليها كالام نبع ياربي نبع دائم من الرحمه .التي دائما ماتخلو بنفسها وتقول اين انا من الله ؟التي دائما ماتفتش عن قلبها هو قلبي لمين لربي ؟ ام لمن؟ ياه علي خديجه ر ضوان الله عليها هي التي ساندت وناصرت الرسول في الدعوه الم تتفكري اختاه انها اول من اسلمت ودخلت في الدين. الم تتذكري تلك المراه العظيمه التي ذهب ابناؤها الي الحرب وقتلو جمعيهم وقال لها الناس لقد قتل ابناؤك في الحرب .الله ثم الله علي الرد قالت وبكل ايمان واين رسول الله فقدت ابنائها وسالت علي الحبيب .اتحدث عن الذين امرهم ربهم قل للمؤمنات يضربن بخمورنهن علي جيوبهن .التي امرها ربها بغض بصرها .اتحدث عن التي تهزك هزا عندما ترها بزينه الاسلام انه نقابها الله ثم الله علي نقابها .انه ثوب العفه والطهاره.

وقد تحملني كثيرا وكثيرا وكثيرا ولكنه ثار في وجهي وقال لي عن من تتحدث عن المراه واين هي اين المراه التي تتحدث عنها وهنا بدات ثوره قلمي و سقطت منه سداده الحياء وقال لي عن اي امراه تتحدث عن الاتي ملان الشوارع بتبرجهن عن من تتحدث عن الاتي تلبس هدوما رشيه الا تعلم سبب غلو ماده الدوكو وزحام محلات وورش الدوكو لقد حيرني هذا كثيرا وكثيرا ولانني لااتحمل رائحته لقد وردت الي الانباء من ميدو الذي دائما يعرف كل الاخبار النسائيه .ورد قائلا بص يا برنس الموضوع كله ان البنت من دول يدوب توقف ترش بنطلون وترش بضي علي المقاس بالظبط وهنا انطلقت منه ضحكه عاليه جدا ايه ياعم انتا مش عايش ولا ايه يوه يابني لو عايز تكسب دهب ؟قلته اه ماهو غالي جدا عايز اكسب ياميدو؟يدوب تخطف رجلك للصين هناك وتجيب شويه هدوم ضيقه جدا ذي كده الموبايل المجسم واجر محل واكتب عليه للمجحبات فقط؟وبعدين ياميدو 0000كمل؟ بص يابرنس الي هيجولك المحل ياعيني الانسه توتي ونونا واصحابها لوله و بوتا ودول ربنا هداهم اصلهم سمعو شريط للداعيه المشهور وقالها يابنتي كفايه بقي ولازم تحجبي ياه كمان لوكتبت اعلان وقلت حجاب الموضه دا ممكن تلبسي معاه00000

جينز اخر حلاوه ودول طبعا الي جيابهم طبعا اختهم باكينام الي ربنا هداها وبتلبس يدوب عبايه رش و 0000 جينز.وانطلقت صرخات

قلمي اكثرواكثر ياه ضحكو عليكي لبس المحجبات ياه هما غزونا بالشكل ده هما قدورا كمان يتحكمو في طريقه مشيتك وملابسك

وبعد كل ده تطلع سيدتهم العظيمه السيده الفاضله ام المصريين صاحبت الصون والعفاف

سيده البلد .ام المصريين دا ماماتهم وليست امي انا امي انا ولا فخر محجبه .لقد احتفلت منذ ايام قليله امهم بحصولها علي ميداليه فخريه من ملك الدينمارك علي رعايتها لقضايا المراه وقضايا البنات بالتحديد جائزه فخريه علشان خلت البنات 000000 هكذا رفض القلم ان يكتبها وقلت انا من الافضل ان نكتبها خلتهم يتبرجو

وبعدين تيجي المراه وتقلك المساواه

وهنا اهتز قلمي .وانهمرت من دمعه ساخنه .الم يكرمك الاسلام الم تتشرفي الاسلام الم يعطيكي الاسلام اعلي وارقي مرتبه.الم يكرمكي ربك بسوره كامله في كتابه العزيز اسمها النساء

الم يقل الله تعالي(الطيبات للطيبين) الم يكفيكي هذا التقدير والتعظيم ربنا قدم واثر التقديم الطيبات ثم الطيبون .ياله من تكريم وتشريف

وبعدين نيجي نتكلم ونتحدث عن عمل المراه .ازاي لازم البنت تطلع وتشتغل البنت ذيها ذي الراجل لا ازي لا لازم البنت تشتغل يوه يا سحس بقي خلي البنت تطلع وتشتغل بقي قعده البيت مش هجيب حاجه وبعدين البنت لما تطلع هجيلها عرسان اكتر واكتر يوه ياسحس بقي وكمان خليها مودرن مفيش مشكله نجبلها جردل بويا تخدلها وش كل يوم قبل الخروج دا مفيد برضو

اهو تحافظ علي البشره من اشعه اكس .

عمل ايه الذي يرفضه الرجال ؟ااصبحنا الان نرفض عمل المراه ؟زمن العجايب الان لازم نكون جمعيات علشان بس ننهاض عمل المراه بس ننهاض ؟ وكانني اقولها بكل اسف والله زمن الرجاله انتهي. ليه وصلنا لكده ليه مخليش الاسلام يحكمنا ليه منمشيش بالاسلام يا ستي اتعلمي واتنوري بردو اهوالتعليم نور

ولكن هناك مجالات نحتاج فيها فعلا للمراه في مجال الطب محتاجين جدا جدا طبيبات علشان والله نمشيها بالاسلام الست تكشف عند ست والراجل يكشفله راجل. الموضوع مش فرض عضلات ولا اثبات انك ذي الراجل لانك لو ذي الرجاله هتبقي وحشه ولا ايه؟ محتاجين صيدليا ت يدريها منقبات للمسلمات ومحتاجين مدرسات مربيات اجيال واجيال ولكن .نحن ليس بحاجه الي مدربه جمباز ولا مدربه كاراتيه ولا مدربه كامل اجسام000000 عجبي . 00000000

كل الذي اقصده ليس هجموما علي المراه لانني كا ذكرت اعلاه اهميه المراه في حياتنا ولكن العيب

علي من ؟العيب علي الاب الديوس ولا الاخ الي هو كمان ديوس الي بيخلي اخته او امه او مراته بتلبس كدا ولا العيب فينا احنا الرجاله ولا نعمل ايه ؟نمنع صناعه البضي 00000 والجينز ولا نعمل ايه نقفل محلات المحجبات ولا ايه؟ نقفل ورش ومحلا ت الدوكو علشان نمنع لبس الرش ولا ايه نعمل ايه؟

اتقين الله 00000 اتقين الله في نفسك
ولكني قبل ان اختتم انه من العيب ان تكون قضيه المراه قضيه لانني اعتقد انه من العيب كل العيب ان نقول اننا ضد عمل المراه ياخونا اننا نهاض عمل المراه في بعض المجالات ولكن نريد ان نضعها في المجال الذي يحافظ عليها وكذلك يعود بالنفع لدينها ولبنات دينها .واختم بانني لا اقصد اطلاقا مهاجمه النساء لانني اهاجم من؟ اليست المراه تتكون من امي واختي وبنت خالتي وبنت عمتي واقاربي .ولكن اقصد فقط التذكيرانتهي
الهيثم الن
M!Ss.ReeM

M!Ss.ReeM

المراه الم وامل نقد جاد دون خلق مشكله بيني وبين المراه Empty
مُساهمةموضوع: رد: المراه الم وامل نقد جاد دون خلق مشكله بيني وبين المراه   المراه الم وامل نقد جاد دون خلق مشكله بيني وبين المراه Emptyالجمعة ديسمبر 11, 2009 12:28 am

توبك مميز شكرا للافاده

المراه الم وامل نقد جاد دون خلق مشكله بيني وبين المراه
صفحة 1 من اصل 1
 مواضيع مماثلة
-
» مشاكل السوفت وير (اللى عنده مشكله يدخل)